Hae sivustolta

Vesijohtoverkoston huuhtelu viikoilla 32 ja 33

Sivu viimeksi päivitetty: 1.8.2025

Kokemäen Vesihuolto Oy tiedottaa: Vesijohtoverkoston huuhtelu viikoilla 32 ja 33

Tiedotteet

Alkuperäinen juttu julkaistu Kokemäen Vesihuollon verkkosivuilla 1.8.2025

Kokemäen Vesihuolto Oy toteuttaa isoimmissa runkovesijohdoissa karttaan rajatulla alueella huuhteluita. Verkostoon on ajan saatossa kertynyt mangaanisakkaa, joka liikkeelle lähtiessään aiheuttaa verkostoveden värjääntymisen. Huuhtelulla puhdistetaan runkovesijohtoverkostoa ja varmistetaan laadukas vedentoimitus myös jatkossa.

Työ toteutetaan mekaanisena huuhteluna, ”possuttamalla” runkolinja kerrallaan. Työn aikana putkeen laitetaan puhdistuselementtejä palovesiasemien kautta joista ne myös poistetaan. Puhdistuselementti liikkuu veden mukana ja edetessään se puhdistaa putkien pinnat sakkautumista. Possutus on tehokas puhdistusmenetelmä.

Varsinaiset huuhtelut suoritetaan arkisin viikoilla 32 ja 33 ja työt kestävät maanantaista 4.8.2025 torstaihin 14.8.2025 asti. Työstä ilmoitetaan tekstiviestipalvelulla vesikatkoista sekä muista häiriötilanteista kiinteistön omistajalle. On tärkeää, että vettä ei käytetä huuhtelun aikana, jotta runkovesijohdon pinnalta irtoava mangaanisakka ei pääse talojohtoihin. Hankkeen etenemistä voi seurata kotisivuiltamme, jossa päivitämme työn aikataulua.

Huuhtelutyön suorittaa SPC-vesitekniikka Oy

Pahoittelemme häiriöitä vedenjakelussa.

Katso päivitettävä artikkeli Kokemäen Vesihuollon verkkosivuilta.

Kokemaki.fi on nyt julkaistu

Sivu viimeksi päivitetty: 23.7.2025

Kokemaki.fi on nyt julkaistu – saavutettavat ja käyttäjäystävälliset verkkosivut kaikkien saatavilla

Kokemäen kaupungin uudet verkkosivut on julkaistu. Tiistaista 22.7.2025 alkaen osoitteessa kokemaki.fi pääsee tutustumaan täysin uudistettuun sivustoon, jolle on koottu kattavasti kaikki kaupungin palveluihin ja ajankohtaisiin asioihin liittyvä tieto. Uudet sivut toimivat myös kaupungin sähköisenä ilmoitustauluna.

Tiedotteet

kokemäen uusien verkkosivujen etusivusta kuva.

Verkkosivu-uudistuksen keskiössä olivat saavutettavuus, käyttäjäystävällisyys ja Kokemäen visuaalisen ilmeen vahvistaminen.

”Lähdimme rakentamaan sivuja käyttäjäystävällisyys edellä”, kertoo hallintojohtaja Katja Törrönen. ”Tärkeää meille oli myös se, että sivusto on aidosti saavutettava kaikille käyttäjille.”

Moderni alusta ja mobiiliystävällinen käyttökokemus

Uusi Kokemäki.fi-sivusto on rakennettu WordPress Gutenberg -alustalle, joka tuo sisältötyöhön moderneja työkaluja. Sivut ovat responsiiviset eli toimivat sujuvasti myös mobiililaitteilla ja tableteilla.

”Sivuston ulkoasu uudistui kokonaisuudessaan. Uusi visuaalinen ilme pohjautuu Kokemäen graafiseen ilmeeseen ja värimaailmaan”, Törrönen kuvailee.

Yhteistyötä ja osallistamista

Verkkosivu-uudistus oli mittava, puolitoista vuotta kestänyt projekti. Kokemäkeläisiä osallistettiin kehitystyöhön verkkokyselyn ja kuntalaisraadin kautta.

”Kuntalaisraadilla oli aito vaikutus siihen, millainen sivustosta lopulta tuli”, Törrönen kertoo.

Sivuston teknisestä toteutuksesta vastasi kilpailutuksen perusteella helsinkiläinen digitoimisto Red & Blue, joka on erikoistunut saavutettaviin ja käyttäjälähtöisiin verkkoratkaisuihin.

Laaja sisältö ja yhteinen ponnistus

Sivujen sisällöntuotantoon osallistui yli 40 kaupungin työntekijää.

”Sivustolla on lähes 200 alasivua, joten työmäärä oli huomattava”, kertoo viestintä- ja markkinointisuunnittelija Pauliina Lindgren. ”Työpajojen ja koulutusten avulla loimme yhdessä toimivan kokonaisuuden.”

”Työ jatkuu edelleen: esimerkiksi englanninkieliset sivut täydentyvät syksyn aikana. Verkkosivut eivät koskaan ole täysin valmiit”, Lindgren muistuttaa.

Anna palautetta – auta kehittämään

Kaupunki toivottaa kaiken palautteen tervetulleeksi. Palautetta voi lähettää suoraan Törröselle tai Lindgrenille tai täyttää lomakkeen uudella sivustolla: kokemaki.fi/anna-palautetta

Lisätiedot:
www.kokemaki.fi
Katja Törrönen, hallintojohtaja – katja.torronen@kokemaki.fi, 0404886101
Pauliina Lindgren, viestintä- ja markkinointisuunnittelija – pauliina.lindgren@kokemaki.fi, 0404886109

Virtaamon toiminta käynnistyi vahvasti

Sivu viimeksi päivitetty: 18.7.2025

Virtaamon toiminta käynnistyi vahvasti – nuoria jo työllistynyt useita

Kokemäen kaupungin uusi nuorten toimintamalli Virtaamo on lähtenyt liikkeelle menestyksekkäästi. Ensimmäisen kolmen kuukauden jakson aikana viisi nuorta palkattiin Virtaamoon, ja kaikki ovat edenneet hienosti kohti työelämää tai opintoja. Toiminta saa jatkoa elokuussa.

Logo, jossa lukee isolla Virtaamo ja pienemmällä Kokemäki ja jossa on graafisena elementtinä jokea kuvaava viiva.

Artikkeli on julkaistu 7.7.2025

Keväällä alkanut Virtaamon ensimmäinen työjakso onnistui tavoitteiden mukaisesti. Viisi nuorta sai kolmen kuukauden ajaksi työpaikan, ja heidän työllistymistään tuettiin kokonaisvaltaisesti. Nuorille järjestettiin CV-pajoja, henkilökohtaisia työnhakuvalmennuksia, ja heitä ohjattiin työhaastatteluihin sekä opiskelumahdollisuuksien kartoittamiseen. Tulokset puhuvat puolestaan: kolme nuorta sai työpaikan ulkopuoliselta työnantajalta ja kaksi työllistyi kesäksi Kokemäen kaupungille.

”Virtaamon ensimmäinen työjakso onnistui hienosti”, iloitsee hyvinvointipäällikkö Sanni Kankaanpää.  ”Onnistuimme tavoitteessa, jonka asetimme: Jokaiselle työjakson työntekijälle tehtiin suunnitelma jatkosta. Osa työllistyi jo jakson aikana, osa haki koulutukseen. Opimme paljon ja meillä on hyviä suunnitelmia ja kehitysajatuksia tulevaisuuteen. Nyt tulevalla jaksolla tarjolla on aiempaa monipuolisemmin erilaisia työtehtäviä ja olemme pyrkineet kuuntelemaan nuorten toiveita ja tarpeita”, Kankaanpää jatkaa.

Uusi työjakso käynnistyy 4. elokuuta, ja nyt haetaan jälleen viittä alle 30-vuotiasta nuorta neljän kuukauden työjaksolle. Työtehtäviä on tarjolla kiinteistönhuollossa (3 paikkaa), kierrätyskeskuksessa ja keittiössä. Tavoitteena on tukea nuoria kohti työelämää tai opintoja. ” Toivomme runsaasti hakemuksia. On hienoa, että meillä on konkreettinen mahdollisuus tukea nuoria eteenpäin elämässään”, Kankaanpää kertoo.

Virtaamo on Kokemäen kaupungin uusi toimintamalli, joka tarjoaa alle 30-vuotiaille nuorille tukea työnhakuun ja arjen hallintaan. Se yhdistää työpajatoiminnan ja nuorisotyön voimavarat, ja tarjoaa yksilöllistä apua eri elämäntilanteissa oleville nuorille.

Lisätietoja:

Virtaamon avoimet työpaikat: www.kuntarekry.fi Hakusanalla tai paikkakunnalla Kokemäki

Lisää tietoa Virtaamosta.

Lisätietoja

Sanni Kankaanpää

hyvinvointipäällikkö

Pauliina Lindgren

viestintä- ja markkinointisuunnittelija

Kaupunginvirasto kesälomalla

Kaupunginvirasto kesälomalla

Punaisia ja keltaisia tulppaaneita vaalean rakennuksen edessä.

Artikkeli on julkaistu 26.6.2025

Kokemäen kaupunginvirasto ja Kelan asiointipiste ovat kesälomalla 30.6.–27.7.2025.

Osa toimipisteistämme palvelee myös kesäaikaan.
– Varhaiskasvatusasioissa voi olla yhteydessä Villa Vilinään (040 488 3933)
– Kokemäen Vesihuollon vikailmoituksia otetaan vastaan (040 488 6211).

Toivotamme kaikille ikimuistoista ja ihanaa kesäaikaa!

Kokemäen uusi kaupunginvaltuusto aloitti työnsä

Sivu viimeksi päivitetty: 18.7.2025

Kokemäen uusi kaupunginvaltuusto aloitti työnsä – keskiössä isot päätökset ja uusi kokoonpano

Kokemäen kaupunginvaltuusto kokoontui tänään ensimmäistä kertaa uuden valtuustokauden alkaessa. Kokouksessa olivat läsnä kaikki 27 valtuutettua. Valtuustossa on yhdeksän uutta jäsentä, ja suurimpana ryhmänä jatkaa keskusta. Valtuustokausi kestää neljä vuotta.

Edessä kansioita, joissa Kokemäen kaupungin logo ja taustalla valtuustosalissa henkilöitä sumeana pöydän ääressä.

Artikkeli on julkaistu 2.6.2025

Ensimmäisessä kokouksessa valtuusto valitsi puheenjohtajiston, kaupunginhallituksen jäsenet ja puheenjohtajat sekä useiden lautakuntien edustajat. Valtuuston puheenjohtajana aloittaa Sanna Kuhlman (sd). Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Juha-Pekka Pihlman (kok), toiseksi varapuheenjohtajaksi Markku Tuomikorpi (kd) ja kolmanneksi varapuheenjohtajaksi Raisa Juutilainen (vas).

Kaupunginhallituksen puheenjohtajana jatkaa Juhani Seppälä (kesk), ja uudeksi varapuheenjohtajaksi valittiin Soile Ojala-Seppä (ps). Hallituksen muut jäsenet ovat Tommi Härkönen (sd), Marko Lahtinen (ps), Hannu Nevala (sd), Marko Rautava (kesk), Eeva-Liisa Tuominen (kesk), Nita Vallimäki (kok) ja Teija Ylinen (vas). Hallituksen toimikausi on 6/2025–5/2027.

Lisäksi kokouksessa nimettiin edustajat muun muassa Etelä-Satakunnan ympäristöterveyslautakuntaan, jätehuoltojaostoon, Porin seudun joukkoliikennejaostoon sekä Huittisten kaupungin sivistyslautakuntaan. Tarkemmat henkilövalinnat julkaistaan Kokemäen kaupungin verkkosivulla kesän aikana.

Näkymiä tulevaan valtuustokauteen

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Juhani Seppälän mukaan uusi valtuusto edustaa tasapainoista yhdistelmää kokemusta ja uusia ideoita:

”Uusi valtuusto on sopiva sekoitus uutta ja vanhaa, ja yhdeksän uuden valtuutetun myötä saamme tuoreita näkökulmia päätöksentekoon. Uusiutuminen on tärkeää ja uudet ajatukset ovat aina tervetulleita. Edessä on suuria kysymyksiä, kuten väestökehityksen kääntäminen, asuntojen saatavuuden parantaminen ja työllisyyden edistäminen. Lähipalveluiden säilyttäminen sekä Tuomaalan koulun tulevaisuus ovat myös keskeisiä teemoja. Kaiken perustana on kuitenkin kaupungin talouden vakaa tila, joka mahdollistaa laadukkaat palvelut myös tulevaisuudessa”, Seppälä kommentoi.

Syksyllä edessä merkittäviä ratkaisuja

Syksyn aikana kaupunginvaltuustossa tullaan käsittelemään useita merkittäviä hankkeita ja päätöksiä. Erityisesti Takajärven tuulivoimahanke tulee olemaan keskustelujen keskiössä. Muita keskeisiä teemoja ovat rautatieaseman asemakaavan hyväksyminen, yleiskaavan edistäminen sekä vuoden 2026 talousarvio ja taloussuunnitelmat vuosille 2027–2028.

Lautakuntien puheenjohtajat:

  • Keskusvaalilautakunta: Riikka Huhtanen (kesk)
  • Sivistyslautakunta: Pauli Perttula (sd)
  • Tekninen- ja ympäristölautakunta: Ilkka Kopo (kesk)
  • Elinvoima- ja hyvinvointilautakunta: Jesse Salmi (kok)
  • Valtuuston vaalilautakunta: Eeva-Liisa Tuominen (kesk)
  • Tarkastuslautakunta: Saku Mekkonen (kok)

Lisätiedot

Teemu Nieminen

kaupunginjohtaja

Katja Törrönen

hallintojohtaja

Kokemäen sote-pisteen muutoksia

Kokemäen sote-pisteen aikuisten terveyspalveluiden toiminnot Henrikinhoviin ja Harjavallan sote-keskukseen 11.8.2025

Vaakalogo, jossa sinisellä pohjalla valkoista tekstiä sekä koristeellinen S-kirjain.

Artikkelia on päivitetty 5.8.2025

Artikkeli on julkaistu 30.5.2025

Kokemäen sote-pisteen aikuisten terveyspalveluiden toimintoja siirretään 11.8. palvelukeskus Henrikinhoviin ja Harjavallan sote-keskukseen. Henrikinhovissa on muun muassa lääkärin ja hoitajan vastaanotot, lastenneuvolapalvelut sekä seksuaaliterveysneuvolan palvelut alle 25-vuotiaille. Laajemmin palveluita tarjotaan Harjavallan sote-keskuksesta.

Laboratorion näytteenottoon on käytettävissä kaikki Satakunnan hyvinvointialueen näytteenottopisteet. Henrikinhovissa on laboratorion näytteenotto keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Harjavallan sote-keskus palvelee maanantaista perjantaihin kello 8.00–16.00 osoitteessa Koulukatu 2 ja 11.8. alkaen Kokemäen Henrikinhovin sote-piste maanantaista perjantaihin kello 8.00–16.00 osoitteessa Iltarusko 1. Voit ottaa yhteyttä asioimalla digitaalisessa sote-keskuksessa tai soittamalla numeroon 02 677 3361.

Lisätietoja:

Saila Hohtari, aikuisten palveluiden toimialuejohtaja, puh. 044 793 3554

Vieraskasvilajien hävittämishanke käynnistyy Kokemäellä

Sivu viimeksi päivitetty: 18.7.2025

Vieraskasvilajien hävittämishanke käynnistyy Kokemäellä

Pellollinen jättipalsamia kukassa.

Artikkeli on julkaistu 28.5.2025

Haitalliset vieraskasvit, kuten jättipalsami, uhkaavat luontoamme ja sen monimuotoisuutta. Nyt tartumme toimeen! Kokemäen kaupunki / Virtaamo-Kokemäki on aloittanut kaksivuotisen hankkeen, jonka tavoitteena on vieraslajien torjunta ja luonnon suojeleminen. Hankkeeseen on saatu EU:n maaseuturahoitusta Leader-Karhuseudulta.

🚜 Työt alkoivat keväällä 2025
👩‍🌾 Mukana kartoitusta, torjuntaa ja tiedotusta.
🌎 Edistämme kestävää kehitystä ja luontoarvojen säilymistä.

Tiedotustilaisuus vieraskasvilajien hävittämisestä torstaina 5.6.2025 klo 17:30 Vanhalla yhteiskoululla, jossa aiheesta luennoi lehtori Maarit Järvinen /Winnova

Seuraa hankkeen etenemistä ja tule mukaan suojelemaan luontoa! 🌿💚

Logo, jossa on EU:m lippu ja siinä lukee eu:n osarahoittama.
Leader Karhuseutu logo

Vihreä lippu jatkaa liehumista Kokemäen kouluissa

Vihreä lippu jatkaa liehumista Kokemäen kouluissa

Vihreä lippu lipputangossa.

Kokemäen kaupunki sai Vihreän lipun ensimmäisenä kaupunkina Suomessa toukokuussa 2022. Kuluvana lukuvuotena on toteutettu kaikilla kouluasteilla Vihreä lippu -projekti, joka onnistui niin hyvin, että lipun käyttöä saa jatkaa. Vihreä lippu -projekti toteutetaan oppilaslähtöisesti, joka tarkoittaa sitä, että oppilaat tekevät päätöksiä kestävän kehityksen teemoista ja toteuttavat suunniteltuja toimenpiteitä. 

Vihreä siirtymä osana Kokemäen kaupungin strategiaa

Vihreä siirtymä kuuluu Kokemäen kaupungin strategiaan: ”Vihreä siirtymä on yksi Kokemäen kaupungin strategian painopistealueista, joten senkin nojalla olemme painokkaasti paneutuneet monialaisessa työryhmässä ympäristövaikutuksiin, jotka ovat saattaneet herättää huolta kuntalaisten keskuudessa”, Kokemäen kaupunginjohtaja Teemu Nieminen kertoo. ”Olemme erittäin iloisia Kokemäen koulujen hienosta panostuksesta Vihreä lippu -ohjelmassa”, Nieminen jatkaa.

Kokemäellä Vihreä lippu -toiminnassa olivat mukana kaikki kouluasteet esikoulusta lukioon. Kuluvan lukuvuoden 2024–2025 projekti on saatu päätökseen ja se onnistui erittäin hyvin. Vihreä lippu -järjestö kehui Kokemäen projektia hyvin onnistuneeksi ja raatilaisia ihanan innokkaiksi. Koska projekti oli hyvin onnistunut, Vihreä lippu saa jatkossakin liehua Kokemäen koulujen lipputangossa. Oppilaita oli projektissa mukana kaikilta asteilta, yhteensä 27 ja opettajia oli kuusi. Valvovina opettajina toimivat Katja Juhela (Kokemäen yhtenäiskoulun yläkoulu ja Kokemäen lukio), Riina Laikkola ja Tuula Laine (Kokemäen yhtenäiskoulun Tulkkilan toimipiste) sekä Minna Pihlman ja Petra Kossi (Kokemäen yhtenäiskoulun Tuomaalan toimipiste). Kauvatsan päiväkotikoulussa Vihreä lippu toimintaa on toteutettu tästä projektista erillään opettaja Camilla Hynnän toimesta.

Vihreä lippu on näkynyt Kokemäen koulujen arjessa

Alakoululla teemaksi valikoitui kasvisruokailun lisääminen ja sosiaalinen kestävä kehitys. Kasvistensyöntitutkimuksessa kävi ilmi, että koululaiset syövät kasviksia alle suosituksen mukaisesti. Kasviruokavaihtoehtoa söi vain 10 % oppilaista. Samalla ruokahävikki otettiin tarkkailuun. Sosiaalista kestävää kehitystä kartoitettiin sosiogrammien eli sosiaalisten siteiden graafisten esitysten avulla. 0–5-luokkalaisista 14 oppilasta 258:sta ei saanut kaverimerkintää sosiogrammiin. Tavoitteeksi asetettiin puuttuminen syrjintään ja kiusaamiseen.

Alakoululla toiminta keskittyi MOK-päiviin (monialaiset oppimiskokonaisuudet). Syksyllä ja keväällä pidettiin kasviruokateemaviikot. Kasvisyöntiin kannustettiin myös luokkien omilla seuranta- ja palkitsemisjärjestelmillä. Koko koulu teki seurantaa ruokahävikistä. Tulokset olivat erittäin positiiviset. Kasvisruokaa valittiin selkeästi enemmän kuin ennen (määrä oli noussut 18 %:iin). Raasteita ja salaatteja syötiin enemmän. Sosiaalisesti kestävää kehitystä ei mitattu sosiogrammilla, mutta ohje – kukaan ei jää koulussamme yksin – huomioitiin kaikissa toiminnassa.

Yläkoulun puolella teemaksi valikoitui päihteiden käytön vähentäminen ja käyttövaaroista tiedottaminen. Mukana olivat luokka-asteet 6–9 ja lukio. Alkukartoituksessa kysyttiin päihteiden käytöstä ja siitä, onko niiden haittavaikutuksista saatu koululta riittävästi tietoa. Yläkoululla pidettiin syksyllä ja keväällä päihdeaiheiset teemaviikot. Niissä oli muun muassa kokemusasiantuntijan luento sekä päihdeaiheinen suunnistus, jossa pystyi mittaamaan omaa tietämystään päihteiden vaaroista. Mukana olivat myös Kokemäen nuorisotyö sekä oppilashuollosta kuraattori ja terveydenhoitaja. Alkukartoitus toteutettiin uudelleen ja tulokset olivat parantuneet huomattavasti, esimerkiksi nikotiinituotteiden haitoista katsottiin olevan enemmän tietoa saatavilla.

Projektin jälkeen 6–9-luokkalaiset äänestivät ne toimintatavat, johon he sitoutuivat. Nuoret sitoutuivat seuraaviin periaatteisiin:

  1. En tarjoa/painosta muita käyttämään päihteitä.
  2. En käytä päihteitä koulun alueella.
  3. En kokeile/käytä päihteitä muiden painostuksesta.

Mikä on Vihreä lippu?

Vihreä lippu on Suomen suurin kestävän kehityksen ohjelma ja kansainvälinen ympäristömerkki päiväkodeille, kouluille, oppilaitoksille ja vapaa-ajan toimijoille. Ohjelman osallistujille myönnetään Vihreä lippu -sertifikaatti osoitukseksi toiminnan jatkuvasta kehittämisestä kestävämmäksi.

Vihreän lipun toimintamalli ohjaa ympäristöasioiden pitkäjänteiseen ja yhteisölliseen kehittämiseen sekä kestävän kehityksen mukaisten arvojen ja asenteiden sisäistämiseen. Vihreä lippu on osa kansainvälistä Eco Schools -ohjelmaa, maailman laajinta kestävän kehityksen kouluverkostoa. Eco Schools toimii 68 maassa ja tavoittaa 20 miljoonaa lasta ja nuorta.

Lisätiedot

Päivi Vuori

sivistysjohtaja

Teemu Nieminen

kaupunginjohtaja

Kokemäen kaupungin liikuntaryhmät kesällä 2025

Kokemäen kaupungin liikuntaryhmät kesällä 2025

Artikkeli on julkaistu 15.5.2025

Tervetuloa mukaan liikunnan riemuun!

Kokemäen kaupungin liikuntaryhmät kokontuvat 19.5.–25.6. ja 4.8.–20.8. välisinä aikoina. Ryhmät ovat maksuttomia ja avoimia kaikille. Etukäteen ei tarvitse ilmoittautua mukaan. Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan Kokemäen Kulttuuri- ja hyvinvointipalveluiden Facebook-sivuilla.

Viikko-ohjelma

Maanantaina: Ohjattu sauvakävely Pitkäjärven pururadalla klo 10.00–11.30.

Tiistaina: Kiertoharjoittelu Vuollekodin ulkokuntosalilla klo 10.00–11.00.

Keskiviikkona: Kevyt liikunta Liikuntapuistossa klo 10.00–10.45. Ota mukaan oma jumppa-alusta

Keskiviikkona: Porrastreeni Liikuntapuiston portaissa klo 16.00–16.45.

Tervetuloa mukaan!

Kesäjumpista juliste.

Kesäjumpat järjestää liikuntapalvelut osana ikäihmisten liikuntahanketta 65+.

Vieraskasvilajien hävittämishanke käynnistyy Kokemäellä

Sivu viimeksi päivitetty: 18.7.2025

Vieraskasvilajien hävittämishanke käynnistyy Kokemäellä

Käsi osoittaa jättipalsamia.

Artikkeli on julkaistu 13.5.2025

Kokemäen kaupunki ja Virtaamo-Kokemäki käynnisti kaksivuotisen Vieraskasvilajien hävittämishankkeen, jonka tavoitteena on torjua ja hävittää haitallisia vieraskasveja Kokemäen alueella sekä ehkäistä niiden leviämistä. Hanke käynnistyi 1.5.2025 ja se on osa maiseman- ja luonnonperinnön säilyttämiseen tähtäävää yleishyödyllistä kehittämistyötä.

Vieraskasvilajit, kuten jättipalsami, jättiputket, lupiini ja kurtturuusu uhkaavat vakavasti luonnon monimuotoisuutta. Ne syrjäyttävät alkuperäisiä kasveja, heikentävät ekosysteemejä ja aiheuttavat taloudellisia haittoja. Hankkeessa keskitytään erityisesti jättipalsamin torjuntaan, sillä sen hävittäminen on tehokkaasti toteutettuna varsin suoraviivaista.

Hankeen toimenpiteet

Hankkeeseen palkataan nuoria kesäaikaan tekemään hävittämistyötä. Työjaksot sijoittuvat touko–kesäkuulle sekä elo–syyskuulle. Hankeen aikana kartoitetaan vieraskasviesiintymät ja torjutaan haitalliset lajit mekaanisesti ja tarvittaessa kemiallisesti. Lisäksi seurataan ja arvioidaan torjuntatoimenpiteiden vaikutuksia. Tarkoitus on myös viestiä aktiivisesti asukkaille sekä tarvittaessa järjestää tiedotustilaisuuksia.

Hanke järjestää koulutus torstaina 5.6.2025, joka alkaa kahvitilaisuudella kello 17:30. Talkooviikko järjestetään 4.–10.8.2025.  Kuntalaiset voivat kitkeä tai niittää jättipalsamia ja Kokemäen kaupunki kuljettaa pois kasvijätteen sovituista paikoista perjantaina 8.8 ja 11.8. Jättipalsamin torjunta on tehokasta, kun kasvit poistetaan ennen siementen kypsymistä. Pienet kasvustot kitketään käsin ja suuremmat niitetään.

Tietoa Vieraskasvilajien hävittämishankkeesta

Hankkeessa noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi ja ekosysteemien suojelemiseksi. Tavoitteena on luoda pysyvä toimintamalli vieraslajien hallintaan Kokemäellä myös hankkeen päätyttyä. Hanke hyödyttää koko Kokemäen aluetta: kaupunkia, paikallisia yhteisöjä, maanomistajia ja asukkaita. Vieraskasvilajien hävittäminen tapahtuu pääosin Kokemäen kaupungin omilla ja myös kohteita otetaan paikallisten yhteisöjen ja yksityisten mailta. Lisäksi hanke tarjoaa työllistymismahdollisuuksia Virtaamo-Kokemäen kautta nuorille, osana Kokemäen uutta toimintamallia. Viherkasvien hävittämishanke saa EU:n maaseuturahoitusta, tuki on Leader-tukea Karhuseudulta.

Lue lisää Virtaamosta.

Lisää tietoa