Opiskeluhuollolla tarkoitetaan lapsen hyvän oppimisen, psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa esiopetusyhteisössä. Opiskeluhuoltotyötä ohjaa lapsen edun ensisijaisuus ja hänen hyvinvointinsa edistäminen.
Opiskeluhuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ehkäisevänä, koko yhteisöä tukevana yhteisöllisenä opiskeluhuoltona. Yhteisöllinen opiskeluhuolto on ensisijaista toimintaa esiopetuksen opiskeluhuollossa ja se kuuluu kaikille lapsille. Se edistää lasten ja huoltajien osallisuutta, esiopetuksen kasvatus- ja opetustyötä, arjen huolenpitoa ja hyvinvointia.
Lisäksi lapsella on oikeus yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon. Toteutamme yksilöllistä opiskeluhuoltoa aina yhteistyössä lapsen ja hänen huoltajansa kanssa. Järjestämme sitä, jotta voimme seurata ja edistää lapsen kehitystä, hyvinvointia ja oppimista sekä tukea lasta yksilöllisesti. Tavoitteena on oppimisen esteiden, oppimisvaikeuksien ja esiopetukseen liittyvien muiden ongelmien ehkäiseminen, tunnistaminen, lieventäminen ja poistaminen mahdollisimman varhain.
Esiopetuksen henkilöstö voi koota monialaisen asiantuntijaryhmän silloin, kun lapsen tuen järjestämiseen tarvitaan eri alojen asiantuntemusta. Kuraattori ja psykologi voivat osallistua esiopetuksen yksilölliseen opiskeluhuoltoon ja tarvittaessa kutsumme mukaan myös muita asiantuntijoita. Henkilöstö sopii huoltajan kanssa asiantuntijaryhmän jäsenistä.