Väkilukuun suhteutettuna Porin seudulla tapahtuu lähes kaksi kertaa enemmän henkilövahinkoon johtavia liikenneonnettomuuksia verrattuna koko maan keskiarvoon. Alueelle laaditaan parhaillaan liikenneturvallisuussuunnitelmaa, jonka tavoitteena on parantaa seudun liikenteen turvallisuutta. Suunnitelmaa laativat Harjavalta, Huittinen, Kokemäki, Merikarvia, Nakkila, Pomarkku, Pori ja Ulvila yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Suunnitelmassa painotetaan asukkaiden näkemyksiä ja kokemuksia liikenneturvallisuudesta ja liikkumisolosuhteista, joita on kerätty kyselyillä.
Viimeisten viiden vuoden aikana Porin seudulla tapahtui 732 poliisin tietoon tullutta tieliikenneonnettomuutta, jotka johtivat henkilövahinkoon. Onnettomuuksissa kuoli 36 henkilöä ja loukkaantui 850 henkilöä. Väkilukuun suhteutettuna Porin seudulla tapahtuu lähes kaksi kertaa enemmän henkilövahinkoon johtavia liikenneonnettomuuksia verrattuna koko maan keskiarvoon. Alueella tapahtuneista tieliikenneonnettomuuksista aiheutui laskennallisesti 44,7 miljoonan euron vuosittaiset kokonaiskustannukset yhteiskunnalle.
Ikäryhmän kokoon nähden 15–17-vuotiaat ovat selvästi yliedustettuina onnettomuustilastoissa. Myös 18–24-vuotiaille sattuu ikäryhmän kokoon nähden enemmän onnettomuuksia. Kulkutapojen osalta 15–17-vuotialla korostuvat mopo ja muut kulkuvälineet (mopoautot, mönkijät ja traktorit) kun taas nuoret ovat pääosin liikkeellä autolla.
Asukaskysely: Autoilijoiden asenteessa parannettavaa
Porin seudulla eli Harjavallassa, Huittisissa, Kokemäellä, Merikarvialla, Nakkilassa, Pomarkussa, Porissa ja Ulvilassa liikkuvien mielipiteitä kuntien liikenneturvallisuustilanteesta selvitettiin syyskesällä 2024 kyselyllä, johon vastasi 1405 henkilöä. Vastaajat arvioivat kuntansa liikenneturvallisuutta asteikolla 1–5 siten, että alueen keskiarvoksi saatiin 2,8. Kyselyyn vastanneiden käytetyin kulkutapa oli henkilö- tai pakettiauto vuoden ympäri, minkä lisäksi kesäisin pyöräiltiin ja talvisin käveltiin jonkin verran.
Vastaajat nostivat esiin autoilijoiden asenteiden muuttamisen tärkeimpänä toimenpiteenä liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Myös liikennealueiden turvallisuuden parantamista kävelijöille ja pyöräilijöille sekä poliisin suorittamaa liikenteen valvontaa pidettiin tärkeinä parannuskeinoina.
Avovastauksissa esiin nousi lisäksi sähköpotkulautailun rajoittaminen ja lautailijoiden asenteisiin vaikuttaminen, sekä sähköpotkulautojen poistaminen katukuvasta kokonaan. Myös näkemäesteiden poistaminen kasvillisuutta leikkaamalla sekä teiden ja katujen kunnon parantaminen mainittiin useissa vastauksissa.
Realistinen tieto kannustaa koululaisia liikkumaan turvallisesti
Porin seudun kunnissa asuvien lasten ja nuorten mielipiteitä ja kokemuksia liikenteestä, liikenneturvallisuudesta ja -ympäristöstä selvitettiin keväällä 2024 kyselyllä, johon vastasi 2482 henkilöä Harjavallasta, Huittisista, Kokemäeltä, Merikarvialta, Nakkilasta, Pomarkusta, Porista ja Ulvilasta. Kysely suunnattiin peruskoulujen 3.–9.-luokkien oppilaille.
Autokyyti oli vastaajien joukossa yleisin kulkutapa yli viiden kilometrin koulumatkoilla. Suurin osa vastaajista taas pyöräili koulumatkansa, kun matka oli pituudeltaan alle 5 km. Pyöräilykypärän käyttö oli alakoululaisilla hyvin hallussa: kypärää käytti aina tai melkein aina jopa 88 % kyselyyn vastanneista alakoululaisista. Yläkoululaisista 73 % vastaavasti käytti kypärää vain melko harvoin tai ei koskaan.
Mopolla, moottoripyörällä, mönkijällä ja traktorilla liikkuvat nuoret kertoivat toisinaan ottavansa riskejä liikenteessä, kuten ajavansa ylinopeutta tai ajavansa ilman kypärää.
90 % kyselyyn vastanneista koululaisista oli kysyttäessä sitä mieltä, että koulussa opetetaan riittävästi turvalliseen liikkumiseen liittyviä asioita. Turvavälineiden, kuten heijastimen, kypärän ja turvavyön käytöstä voisi vastaajien mielestä opettaa lisääkin, samoin liikenteeseen keskittymisen tärkeydestä. ”Puhelin pois liikenteessä!”, totesi moni vastaaja.
Mikä Porin seudun kunnissa asuvia lapsia ja nuoria sitten innostaisi liikkumaan entistä turvallisemmin? Vanhempien ja kavereiden esimerkki sekä riskeistä kertominen mainittiin hyvinä kannustimina: ”Jos tietäisi realistiset seuraamukset, mitä tapahtuu esimerkiksi kolarissa”, tuumaili eräs vastaaja.
Kuntakohtaiset suunnitelmat valmistuvat tulevana keväänä
Kyselyiden sekä nykytila-analyysien pohjalta määritellään realistinen ja sopivasti toimintaa ohjaava suunnitelma liikenneturvallisuuden parantamiseksi Porin seudulla. Kuntakohtaiset liikenneturvallisuussuunnitelmat valmistuvat keväällä 2025 ja ne ohjaavat sekä kuntien että ELY-keskuksen liikenneturvallisuustyötä tulevina vuosina.