Kuluvan viikon viimeinen oppitunti pidetään Yhteiskoulun, Tuomaalan ja Tulkkilan kouluissa hämärässä luokassa. Sähkötön oppitunti on Vihreä lippu-ohjelman ympäristöraadin ideoima tempaus, jonka avulla harjoitellaan myös varautumista tulevan talven mahdollisiin sähkökatkoihin. Lähteenmäen koulussa vastaava tempaus pidetään myöhemmin syyslukukaudella.

Kokemäen peruskouluissa opiskellaan perjantaina 21.10. muun muassa matematiikkaa, äidinkieltä ja liikuntaa ilman valoja ja sähkölaitteita.

”Mielenkiintoinen kokemus tulossa, mutta ei suinkaan täysin uusi. Onhan opetettu perinteisin menetelmin kirjojen ja liitutaulujen avulla jo ennen kuin sähkötekniikkaa on alettu opetuksessa hyödyntämään”, tuumii Yhteiskoulun ympäristöraadin jäsen Marianne Leino 7B-luokalta.

Sähköttömän oppitunnin viettäminen keksittiin järjestää ympäristöraadin ideariihessä, jonka jälkeen asia vietiin Yhteiskoulun johtoryhmälle päätettäväksi. Johtoryhmästä idea viestittiin kannustavasti myös muihin Kokemäen perusopetuksen kouluihin.

”Opettajat ovat ottaneet sähköttömän tunnin haasteen positiivisella mielellä vastaan ja heidän tehtävänään on suunnitella sähköttömän oppitunnin käytännön toteutus. Tempaus koskee vain opetusluokkia, joten keittiössä pysyy kyllä sähköt päällä”, Marianne jatkaa.

Tuomaalan koulussa sähkötön oppitunti vietetään ulkoilun merkeissä lehtiä haravoiden ja kodassa grillaten.

”Pienimmillä luokilla on normaalin viikko-ohjelman mukaisesti uintia ja muut luokat säästävät sähkönkulutuksessa siirtymällä ulkoilemaan”, kertoo Tuomaalan koulun opettaja Minna Pihlman.

Vihreä Lippu-ohjelman toimintamalliin sisältyy yhteisen toimintasuunnitelman laatiminen, jonka Kokemäen koulujen ympäristöraadit ovat lähettäneet arviointiin ohjelman asiantuntijoille.

”Suunnitteilla on viettää Älä osta mitään-päivää sekä käytetyn esineen vaihtopäivää. Maailmanlaajuinen Earth hour-tullaan myös huomioimaan kouluissa”, Minna paljastaa.

Yhteiskoulun oppilaat Janne Sippola, 8E, Elisa Salo (vas.), 6A ja Marianne Leino, 7B, ovat iloisia päästessään vaikuttamaan ympäristöraatilaisina koulun asioihin kestävän kehityksen näkökulmasta.