Tässä juttusarjassa tutustumme Kokemäen kaupungilla työskenteleviin raudanlujiin ammattilaisiin ja heidän tekemäänsä työhön. Tällä kertaa esittelyvuorossa on opettaja Petra Kossi. Perheineen Paneliassa asuva Petra on opettanut Kokemäellä jo kuusi lukuvuotta.

Korona käänsi koulujen arjen ylösalaisin 

Petra Kossi aloitti työt Kokemäellä kiertävänä englannin opettajana. Nykyään hän opettaa Tuomaalan koulussa esikoululaisista ja ensimmäisen luokan oppilaista koostuvaa yhdysluokkaa. Lisäksi Petra on käsityönopettaja.

Paneliassa perheineen asuva Petra on viihtynyt Kokemäellä hyvin.

– Elämänfilosofiaani kuuluu, että jos en jossain viihdy, niin siellä ei tarvitse olla, Petra naurahtaa.

Kiitosta saa etenkin ”hulvattoman hauska opettajaporukka, koulunkäynninohjaajia ja keittäjiä myöten”.

Koulun henkilökunnan arki mullistui tänä vuonna totaalisesti, kun koronaepidemia sulki koulujen ovet. Kukaan ei osannut edes arvailla, millainen kevätlukukausi tulisi olemaan.

Koronalla myös positiivisia vaikutuksia opetukseen

Koulut ja opetus ovat olleet koko koronakriisin ajan uutisten vakiopuheenaiheena. Koulujen suljettua etäopetus nosti paljon keskustelua. Monet, mukaan lukien Petra, ovat tunnistaneet etäopetuksen positiiviset puolet.

– On ollut mahtavaa nähdä, millaisiin ponnistuksiin niin perheet kuin oppilaat ovat koronan aikana pystyneet. Lapset ovat ottaneet vastuuta omasta oppimisestaan, ja osa oppilaista on yllättänyt opettajat reippaudellaan, Petra kuvailee.

Siinä missä korona on tuonut monille murhetta ja stressiä, opettajille tilanne ei Petran mielestä ole erityisen poikkeuksellinen.

– Opettajan työ on jokapäiväistä epävarmuuden sietämistä. Lasten kanssa asiat harvemmin menevät suunnitellusti, Petra selittää.

Vaikka koronapandemia on asiana kamala, Petra ei ole kantanut etäkoulusta huolta. Päin vastoin, hän on jopa nauttinut haasteesta. Uuden oppiminen ja opetuksen kehittäminen ovat Petralle tärkeitä asioita, joihin korona on tuonut aivan uuden ulottuvuuden.

Jaettuja neuvoja

Vaikka Petran luovuus on ollut koetuksella etäopetusta suunnitellessa, kaikkea ei ole tarvinnut tehdä itse. Esimerkiksi oppikirjojen sähköiset materiaalit ovat Petran mukaan toimineet loistavasti, ja niihin on tullut tartuttua aiempaa useammin.

– Lisäksi opettajilla on Suomessa aivan mahtavat verkostot, ja moni jakaakin ideoita ja neuvoja esimerkiksi sosiaalisen median kautta. Ilmaiset neuvot eivät ole itsestäänselvyys, Petra muistuttaa.

Käsitöiden opettaminen etäyhteydellä on ollut muita aineita vaikeampaa. Lapset ovat saaneet kotiin askarteluohjeita ja heille on annettu erilaisia tehtäviä. Heitä on muun muassa kehotettu tutustumaan vaatteiden pesulappuihin, opettelemaan pyykinpesua ja järjestelemään vaatekaappiaan.

Petran toive on, ettei hyviä käytäntöjä haudattaisi kokonaan koulujen palatessa hiljalleen normaaliin arkeen. Positiiviset kokemukset etäopetuksesta ovat osoittaneet, että joillekin lapsille itsenäisempi opiskelu voisi tehdä hyvää.

Kouluun palaaminen pyritään Petran mukaan tekemään mahdollisimman turvallisesti ja mukavan tuntuisesti. Käsihygieniaan ja turvalliseen kanssakäymiseen tullaan kiinnittämään erityistä huomiota. Koteja tiedotetaan uusista käytänteistä vielä ennen kouluun palaamista.

Vaikka korona on muuttanut monia suunnitelmia, Petran tulevaan kesälomaan se ei ole juurikaan vaikuttanut.

– Liikunta on minulle tärkeää, joten tänä kesänä sitä tulee harrastettua entistä enemmän perheen kanssa, Petra suunnittelee.